وبلاگ شخصی مستر حاج رضا

وبلاگ شخصی مستر حاج رضا

در اینجا میخوام فقط بنویسم! درهم و نامربوط! همه چیز
وبلاگ شخصی مستر حاج رضا

وبلاگ شخصی مستر حاج رضا

در اینجا میخوام فقط بنویسم! درهم و نامربوط! همه چیز

بحث نژادی و ملیتی و خاورمیانه ای حاج رضا!

نژادپرستی

این بحثی است که این روزها به شدت داغ هست. البته هر وقت صحبتش بشه همه ماها یکصدا و در ظاهر میگیم که ما مخالف نژادپرستی هستیم ولی واقعیتش همه ما نژادپرست هستیم! حالا با درصد کمتر یا بیشتر. 

به نظر من وقتی شما عِرق ملی داشته باشی به نوعی نژادپرست هم میشی! مثلا یک ایرانی وطن پرست و یک آمریکایی وطن پرست احتمال اینکه از همدیگه خوششان نیاد خیلی بالاست! 

خود من هم نژادپرست هستم! زمانی خیلی روی خودم کار میکردم که آدمی باشم که بیخیال هیچ نژادی نباشم و کاری به کار کسی نداشته باشم اما دیدم نمیشه! این دنیا هیچ جاش اون مدینه فاضله افلاطون نیست و همه جا به نوعی ظلم و ستم هست حالا یا کم یا بیشتر یا برای شما و یا برعلیه شما. ولی ظلم و حق خوری هست! 

مخصوصا وقتی وارد این کشور شدم و نژادها و فرهنگ های مختلف رو از نزدیک دیدم و باهاشون صحبت و همنشینی داشتم این رو یاد گرفتم که ما با هم خیلی تفاوت ها داریم و لزوما این تفاوتها در ذات خودش برای آنها و در کل برای جامعه اشکالی نداره ولی مهم اینه که من از اون تفاوت ها به قدری فاصله اجتماعی داشته باشم که آسیبی به من نرسه! و اینجاست که شما خود به خود نژادپرست میشی دیگه! ولی من اسمش رو میزارم نژادپرست تدافعی! من نمیخوام آزارم به کسی برسه ولی از طرفی دوست هم ندارم کسی باعث آزار من بشه. 

بگذریم 

من با مردمهای زیادی از خاور میانه صحبت کردم و نشست و برخواست داشتم و هر چند که نمیشه برداشتت رو به جمع کل تعمیم بدی ولی اکثریتشان فکر میکنند که خیلی انسانهای برگزیده و خاصی هستند. عراقی ها و سوریه ای کمتر وطن پرست بودند ولی بیشتر از جامعه و زمانه طلبکار بودند همیشه اونها در صف اول درخواست کمک مهاجرهای تازه وارد بودند. رفتارشون با همه طوری هست که همه وظیفه شون این هست که بهشون کمک کنند. کلاً عربها جهان بینی شون متکی به کشورشون نیست و بیشتر عربی هست!  پاکستانی ها این وسط عجیب بودند برای من. ملتی که به شدت فقط با همدیگه میجوشند  و البته یا به شدت مذهبی هستند یا به شدت غیر مذهبی و این باعث میشه از نوع خودشون دوستانی داشته باشند. زیاد فکر برتریت نداشتند اما حتی یک سنت (همون یک ریال) رو هم خرج غیر پاکستانی نمیکنند و همه کمکهاشون فقط به کشور خودشون میرسه (البته بعضی استثناهای کوچگ مذهبی دارند که به مسلمانها کمک کنند) . من دیدم که در بین جامعه و خانوادشون به شدت با هم اختلاف دارند و سایه همدیگه رو با تیر میزنند ولی وقتی جلو ما میرسیدند طوری بودند که انگار هوای همدیگه رو دارند و یکی هستند. مردم افغانستان هم به شدت مغرور و یکدنده هستند! در یک بحث معمولی با یک آدم عادی از افغانستان شما نمیتونی پیروز بشی چون اصولاً قانع شدن را بلد نیست! من هیچ وقت سعی نکردم با هموطنهام بحث کنم چون حوصله شنیدنهای بعدش رو ندارم . مغرور بودنشون هم دیگه از اون حرفهاست. بابا تو کشورت داغونه هیچ چی برای از دست دادن نداری دیگه این دک و پز برای چیه خب. افغانستان هم مثل همه کشورهای خاورمیانه ای عده ای را دارند که خواهان تجزیه کشورشان هستند. خود من هم یکی از طرفداران تجزیه اش هستم که همیشه هم انگ و برچسب های مختلفی بابتش خوردم ولی کشوری که یه عده دوست ندارند یک قومیت و ملیت خاص اصلا در صحنه باشه و همیشه دنبال خرابکاری و کشت و کشتار هستند همون بهتره که راه و مسیرمون از هم جدا باشه و چرا ما باید با آنها به یک دیده نگریسته بشیم؟ 

و اما گل سر سبدهای آخری! ایرانی ها و ترکیه ای ها! 

حدود یک سال با ترکیه ای ها جایی همکار بودم. از آنجاییکه همکار بودیم فوق العاده مهربان و آدمهای خوشگذرانی بودند و جالب بود برام که بعضی هاشون نماز خوان و بعضی هاشون هم شرابخوار ولی مثل یک دوست و برادر باهم بودند. ولی اینقدر روی مغز اونها کار شده بود که اصلا نمیتونستند باور کنند که بهتر از آنها هم هست! چند بار یادم هست که مثل آرتیستهای نقش اول فیلم وسط جلسه با حس و حال خشمگینانه بلند میشدند و با افتخار از ترک بودنشون میگفتند! عاغا..... یاشاسین .....بابا بیخیال یه لحظه بشین ببین چی میگن بقیه شاید درست باشه حرفشون. 

ایرانی ها؟ اگه ترکها شتشوی مغزی برتری اند ایرانی ها که دیگه تو گوشت و خونشون هست! 

هر وقت دو نفر ایرانی و یک نفر غیر ایرانی در شرایط یکسان کنار هم بودند و اون دوتا چیزی راجع به غیر ایرانی نگفتند بدانید که آخرالزمان شده! 

البته خاصیت جوگیری خاورمیانه ای رو هم بهش اضافه کنید  یک خانمی تو فیسبوک (فکر بد نکن خانمه بیست سال بزرگتره ازم) برام یه شعر فرستاده که چند خط اولش اینه:

من که زرتشت کهن را داده ام
جاى آن قرآن ------دیده ام
من کجا ایرانیم؟
من که نامم نام تازى گشته است
گه غلام این و گه آن گشته است
......

کلا همیشه تو حرفهای شخصی و کلیپ هایی که برام میفرسته فحش و بد بیراه به عربها و مسلمانان هست و اینکه ایرانی ها کلا خیلی خوبند نسل کوروش و بابک و کاوه این جور حرفها!

ولی واقعا 99 درصد ایرانی های خارج از کشور اینطوری هستند باور کنید


میدونم تلخ بود ولی چیکار میشه کرد 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد